ساختار آدرس سایت – آکادمی وبسیما را حدس بزنید

راهنمای آموزشی

در یک چشم به هم زدن جایگاه خود را در نتایج جستجو از بین ببرید! اگر محتوایی دارید که می‌خواهید آن‌ها را از دید کاربران پنهان کنید، در این مقاله یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای رسیدن به اعماق اقیانوس نتایج یعنی هدایت اشتباه را به شما معرفی می‌کنیم.

نکاتی برای ساختار یک URL وب سایت در واقع پایه های فنی SEO هستند. افراد غیر متخصص ممکن است در یک نگاه به اهمیت URL های سایت پی نبرند. با این حال، فعالان و متخصصان سئو می دانند که هدایت کاربر به قسمت های مختلف وب سایت تا چه اندازه سرنوشت جار آنها را تغییر می دهد! در این مقاله سعی شده است اجزای معماری URL ها به زبانی بسیار ساده توضیح داده شود تا بتوانیم در چند مرحله گام های موثری در جهت درک محتوای سایت گوگل برداریم و تجربه کاربری را بهبود بخشیم.

اگر این مقاله را به طور کامل مطالعه نکرده اید، می توانید با تماشای ویدیوی بسیار کوتاه زیر، مهمترین قسمت URL یعنی مسیر را مشاهده کنید.

مسیر در URL کجاست؟ آشنایی با حرکت اطلاعات

آدرس سایت از سه بخش اصلی پروتکل، دامنه و مسیر تشکیل شده است. دامنه نام دامنه یا قسمت اصلی آدرس سایت است که آن را از سایر URL های موجود در فضای وب متمایز می کند.

پروتکل بخشی از آدرس سایت است که به مرورگر می گوید هنگام باز کردن آدرس چگونه رفتار کند. برای آشنایی بیشتر با عملکرد پروتکل و انواع پروتکل های مورد استفاده در شبکه، پیشنهاد می کنیم مقاله کدهای وضعیت HTTPs را مطالعه کنید. HTTP ها مجموعه ای از پروتکل های جهانی هستند که اساساً رفتار استاندارد را هنگام کار با آدرس های مختلف نشان می دهند.

اما به جرات می توان گفت که چالش برانگیزترین قسمت URL هر وب سایت مسیر آن است. جاده ها مسیرهای داخلی سایت هستند که برای دسترسی بهتر و ایجاد ارتباط معنایی بین صفحات سایت و گروه بندی آنها استفاده می شود.

مسیر خود از چهار بخش تشکیل شده است: Folder، Slug، Parameter و Fragment. با نگاهی به تصویر زیر با عملکرد هر یک از این اعضا در ساختار آدرس های سایت آشنا می شویم.

  آیا محتوای تکراری برای سئو مضر است؟ سئو ، سایت سئو

پوشه با اجزای URL سایت، حلزون، پارامتر، قطعات

استفاده صحیح از هر یک از این چهار عنصر ضروری است تا بتوانیم اطلاعات را به درستی جابجا کنیم یا بازدیدکنندگان سایت خود را در سریع ترین زمان ممکن به اطلاعات مورد نظر خود برسانیم. به عنوان مثال برای دسته بندی اطلاعات، علاوه بر استفاده از پوشه، می توانیم از ساب دامنه یا ساب دامین استفاده کنیم.

برای درک بهتر موضوع، بیایید نگاهی به وب سایت آکادمی بیندازیم. به نظر شما برای دسته بندی مطالب مرتبط با آموزش سئو بهتر است از آدرس academy.websima.seo استفاده کنیم یا Seo.academy.websima تاثیر بهتری در سئوی ما دارد؟ می توانید با مراجعه به مقاله به این سوال پاسخ دهید دامنه یا ساب دامنه؟ آن را بگیرید.

قطعه چیست؟ کلید دسترسی به بخش های محتوای سفارشی

قطعات در واقع پیوندهای داخلی صفحات هستند. فرض کنید به آدرسی نیاز داریم که مربوط به بخش خاصی از صفحه داخلی ما باشد، مانند فوتر. عملکرد قطعه URL ایجاد مسیری برای دسترسی به آن نقطه خاص در سایت است. قطعات معمولاً در انتهای URL قرار دارند و با علامت # از بقیه URL جدا می شوند.

یکی از کاربردهای جالب اسنیپت ها، امکان دسترسی به محتوای خاص است. احتمالاً متوجه شده اید که برخی از وب سایت ها برای دسترسی بهتر به بخش های مختلف مقاله یا سؤالات متداول در مورد موضوع، راهنمای مقاله ایجاد می کنند. می توانید یک نمونه را در قسمت اول این مقاله، قسمت آموزش مشاهده کنید.

یا آیا تا به حال متوجه کلید بنفش بازگشت به بالا در پایین صفحات آکادمی شده اید؟ این مثلث کوچک به ما امکان می دهد بدون اسکرول به بالای صفحه برگردیم. استفاده از قطعات می تواند نقش بسیار موثری در جلب رضایت بازدیدکنندگان داشته باشد.

پارامتر چیست؟ ضبط برای انتقال اطلاعات به سرور و مرورگر

پارامترها بخشی از آدرس صفحه هستند که در قسمت query string قرار دارند و وظیفه آنها ارسال اطلاعات از طریق آدرس صفحه به مرورگر و سرور است. پارامترهای URL درست بعد از کاراکتر (?) و قبل از قطعه ها قرار می گیرند.

  برای موفقیت در سئو ، چند مقاله باید در هفته بنویسیم؟

رشته کوئری روشی برای انتقال داده ها از یک صفحه به صفحه دیگر با استفاده از پارامترهای متغیر یکسان است. فرض کنید اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی را در صفحه ثبت وب سایت وارد می کنیم. آیا پس از وارد کردن این اطلاعات تغییری در URL صفحه مشاهده کردید؟

یک رشته جستجو برای فرودهای ثبت شده اعمال کنید

هر آدرسی که یک رشته پرس و جو دارد پارامترهای مختلفی دارد که بسته به نوع صفحه می تواند تغییر کند. به عنوان مثال، در یک فروشگاه اینترنتی، امکان دسته بندی و فیلتر کردن نتایج با استفاده از همان رشته های پرس و جو انجام می شود. تصویر زیر را از فروشگاه دیجی کالا ببینید.

از یک query string در بخش فیلتر فروشگاه های فروشگاه استفاده کنید

چند نمونه از کاربردهای دیگر رشته های پرس و جو به شرح زیر است.

  • اطلاعات سبد خرید را در فروشگاه های آنلاین مدیریت کنید
  • تبادل اطلاعات در فرم های چند صفحه ای
  • کلمات کلیدی تولید شده توسط کاربر را به موتورهای جستجو ارسال کنید

اما صفحات حاوی رشته های پرس و جو معمولاً آنهایی هستند که به دلیل انتقال فوری داده ها از سرور به مرورگر و برگشت توسط گوگل ایندکس نمی شوند. این سوالی است که اکثر متخصصان سئو با آن روبرو هستند آیا استفاده از Query String بر سئو تاثیر منفی دارد؟

Query String و SEO; استفاده کنیم یا استفاده نکنیم؟

به دو آدرس زیر توجه کنید.

نمونه هایی از URL های مختلف در وب سایت آکادمی وبسیما هنگام استفاده از یک رشته غیر کوئری

به نظر شما کدام گزینه برای سئو راحت تر است و موقعیت بالقوه بهتری دارد؟ هنگام جستجوی مکانی در نتایج گوگل، ممکن است ترجیح دهیم تمام صفحات وب سایت خود را ایندکس کنیم. نگاهی دیگر به مثال بالا بیندازید. در گزینه اول، مهندس فرضی سئو ترجیح می دهد از پوشه های فرعی برای جستجو در رشته ها استفاده کند. دلیل استفاده از گزینه اول ممکن است درک آسان و به خاطر سپردن آدرس سایت برای کاربران باشد. در این مورد، این گزینه خیلی بد به نظر نمی رسد.

  کاهش تضمینی رتبه الکسا به مدت 20 روز

با این حال، تصور کنید که یک فروشگاه آنلاین یا وب سایت خاصی دارید که از تعداد زیادی فیلتر برای نمایش هر محصول یا صفحه استفاده می کند. در چنین شرایطی، مرزهای بی پایان ایجاد کنید! آیا دایرکتوری برای فیلترهای مختلف صفحه منطقی است؟ بنابراین در نهایت نمی توان گفت که عدم استفاده از رشته کوئری تاثیر بسیار مثبتی بر سئو خواهد داشت. با این حال، عدم استفاده از آن، به خصوص در موارد ضروری، قطعاً تأثیر منفی خواهد داشت.

بهترین راه برای ایندکس کردن چنین صفحاتی استفاده از تگ های متعارف است. استفاده از این تگ به ما کمک می کند تا بهترین نسخه محتوا و بهترین قسمت URL سایت خود را به گوگل ارائه کنیم. به این ترتیب، دیگر مجبور نیستیم انتخاب بهترین محتوا را در گوگل رها کنیم و خطر بالقوه آدم خواری را بپذیریم. برای آشنایی با تگ های کانونیکال و استفاده بهتر از آن ها پیشنهاد می کنیم مقاله کامل چیست Canonical را مطالعه کنید.

در آدرس دادن به سایت به اندازه «انتهای مسیر، چپ» مستقیم باشید!

ساختار URL سایت ها از سه قسمت مسیر، دامنه و پروتکل تشکیل شده است. آدرس دهی مناسب به ما کمک می کند تا ارتباط واضح و دقیقی با Google ایجاد کنیم و همچنین تجربه کاربری بهتری برای بازدیدکنندگان یا اعضای وب سایت خود داشته باشیم.

سعی کنید مسیر سایت خود را تا حد امکان کوتاه و مختصر نگه دارید تا راحت تر به خاطر بسپارید. علاوه بر این، داشتن یک مسیر منحصر به فرد برای هر صفحه به شما کمک می کند از ایجاد محتوای تکراری در صفحه نتایج گوگل خود جلوگیری کنید.

در نهایت برای موفقیت بیشتر در ایجاد تجربه کاربری از اصطلاحات مفهومی و کلمات مرتبط استفاده کنید. اگر در مورد نحوه عملکرد هر یک از اجزای جاده در URL سایت سؤالی دارید، لطفاً در بخش سؤالات متداول این مقاله با ما در میان بگذارید. کارشناسان سئو آکادمی وبسیما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.