دامنه قدیمی یا جدید؟ سن دامنه چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

راهنمای آموزشی

بیش از 60 درصد از صفحات اول نتایج گوگل بیش از 3 سال عمر دامنه دارند. این باعث شده است که بسیاری از مردم فکر کنند که دامنه های قدیمی تر از دامنه های جدید ارزشمندتر هستند. اما نمونه های زیادی از سایت های جدید نیز وجود دارد که توانسته اند در مدت زمان کوتاهی به جایگاه های برتر دست یابند. این آمار متناقض تردیدهای زیادی را در مورد تأثیر دامنه های قدیمی و جدید بر سئو ایجاد کرده است.

برای پایان دادن به این شبهات، در این مقاله به تاثیر دامنه های قدیمی و جدید بر سئو سایت می پردازیم و تاثیر سن دامنه را از دیدگاه گوگل بررسی می کنیم. بنابراین، اگر قصد راه اندازی یک کسب و کار جدید را دارید و می خواهید بهترین گزینه را بین خرید دامنه قدیمی و جدید انتخاب کنید، مطالعه این مقاله می تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.

اگر محتوای ویدیویی را ترجیح می دهید یا در حال حاضر زمان کافی برای مطالعه ندارید، پیشنهاد می کنیم به جای مطالعه این مقاله، ویدیوی 4 دقیقه ای زیر را تماشا کنید.

زندگی دامنه به چه معناست؟ بررسی کنید که دامنه جدید یا قدیمی است

برای بررسی تاثیر عمر دامنه بر سئو، بهتر است ابتدا با مفهوم حیات دامنه آشنا شوید. هر دامنه یک تاریخ ایجاد دارد. در واقع تاریخ ایجاد دامنه با تاریخ تولد یکی است. سن دامنه بر اساس تاریخ ایجاد آن اندازه گیری می شود. به عنوان مثال دامنه Websima.Academy در سال 2018 ایجاد شد. بنابراین اکنون این دامنه 4 ساله است. چندین ابزار وجود دارد که می تواند به شما کمک کند عمر دامنه خود و جدید یا قدیمی بودن آن را بررسی کنید.

عصر دامنه وب سایت آکادمی وبسیما

با یک جستجوی ساده در اینترنت می توانیم ابزارهای مختلفی برای بررسی سن دامنه پیدا کنیم. این ابزارها به ما می گویند که یک دامنه چه زمانی ایجاد شده است، چه زمانی آخرین به روز رسانی شده است و حتی چه زمانی منقضی شده است. حالا نوبت ماست که سوال اصلی را بپرسیم: آیا دامنه قدیمی یا جدید روی سئو تاثیر می گذارد؟ در اینجا پاسخ این سوال مهم است.

آیا سن دامنه در سئو مهم است؟

بیایید از آمار برای بررسی تاثیر سن دامنه بر سئو استفاده کنیم. طبق آمار حدود 60 درصد از سایت های صفحه اول گوگل 3 سال به بالا هستند. با خواندن این عدد در نگاه اول به این نتیجه می رسیم که دامنه قدیمی نسبت به دامنه جدید اعتماد بیشتری دارد و تاثیر بهتری بر سئو دارد. اما برای بررسی این نظریه، باید کمی عمیق تر برویم.

  مشکلات فنی در سئو

در مورد تاثیر سن دامنه بر سئو سایت ahref تحقیق کنید

فرض کنید ما دو وب سایت داریم. ما یکی را در سال 2010 و دیگری را در سال 2015 راه اندازی کردیم. حال فرض می کنیم که همه عوامل سئو برای هر دو سایت یکسان هستند. یعنی تعداد لینک های خارجی دریافتی از سایت های مشابه برای یک صفحه برابر با همان محتوای آن دو سایت است.

حال اگر بین دو سایت فرضی ما، سایتی با دامنه قدیمی‌تر در موقعیت بهتری قرار داشته باشد، می‌توان گفت سن دامنه تاثیر مثبتی بر سئو دارد. اما همانطور که می دانید چنین فرضی تقریبا غیرممکن به نظر می رسد و ما نمی توانیم دو سایت با اصطلاحات 100% یکسان از نظر سئو پیدا کنیم که تنها تفاوت در سن دامنه است. این امر باعث می‌شود که ما نتوانیم به طور قاطع در مورد تأثیر سن دامنه بر سئو اظهار نظر کنیم. در واقع مهمتر از سن دامنه رعایت فاکتورهای سئو سایت است. اگر با سئو و فاکتورهای اصلی آن آشنایی ندارید، پیشنهاد می کنیم مقاله سئو چیست را در زمان مناسب مطالعه کنید تا نمونه های واقعی از تاثیر فاکتورهای سئو بر نتایج گوگل را به دست آورید.

آیا سن دامنه بر رتبه سایت تاثیر می گذارد؟ نظر گوگل چیست؟

به طور کلی، گوگل بی دلیل نمی خواهد در دنیای سئو از هیچکس پیشی بگیرد. الگوریتم‌های گوگل به گونه‌ای طراحی شده‌اند که همه شانس کسب موقعیت بهتر را دارند. نمونه‌های زیادی از سایت‌های جدید را می‌توان یافت که در مدت کوتاهی به لطف عملکرد خوبشان در فاکتورهای سئو، توانستند حرف‌های بزرگی را پشت سر بگذارند و به جایگاه‌های برتر گوگل دست یابند.

به عنوان مثال زمانی که آکادمی وب سیما راه اندازی شد، سایت های آموزش سئو دیگری نیز وجود داشت. اما در حال حاضر در بسیاری از موارد سایت آکادمی وبسیما نسبت به سایت های قدیمی وضعیت بهتری دارد. بنابراین حتی اگر دامنه های قدیمی بیشتر به گوگل اعتماد کنند، این اعتبار تاثیر زیادی بر نتایج جستجو نخواهد داشت.

سن دامنه برای گوگل فاکتور مهمی در رتبه بندی نتایج جستجو نیست!

جان مولر (مدیر تحلیل گوگل وبمستر) نقش مهمی در پاسخ به سوالات و کشف رازهای دنیای سئو دارد. از آنجایی که موضوع دامنه های جدید و قدیمی یکی از بحث برانگیزترین موضوعات در دنیای سئو است، جان مولر یک بار دیگر این وظیفه را برای همه توضیح داد. به گفته جان مولر، سن دامنه تاثیری بر الگوریتم های رتبه بندی گوگل ندارد. جایگاه دامنه های جدید و قدیمی در نتایج گوگل بر اساس فاکتورهای رتبه بندی گوگل مانند لینک های داخلی و خارجی مشخص می شود و جدیدتر یا قدیمی بودن دامنه تاثیری در نتایج سئو نخواهد داشت. اگر به دنبال منابع اولیه برای تسلط کامل بر فاکتورهای مهم سئو گوگل هستید، پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه آموزش سئو مراجعه کنید.

  سئوی وردپرس آسانتر است یا قابل برنامه ریزی؟

سن دامنه یکی از عوامل اعتبار دامنه یا DA است

DA یا اعتبار دامنه یکی از عوامل معرفی شده توسط MOZ است که در بسیاری از موارد کارشناسان سئو برای بررسی وضعیت سایت و رقبای خود از آن استفاده می کنند. برخلاف نظر گوگل که سن دامنه یک فاکتور رتبه بندی مهم نیست، این گزینه یکی از مهم ترین عوامل در تعیین اعتبار دامنه MOZ است.

نمودار دامنه معتبر در سایت آکادمی وبسیما

برای تعیین DA، MOZ از عمر دامنه برای رتبه‌بندی سایت‌ها، علاوه بر توجه به پیوندها، هشدارهای رسانه‌های اجتماعی، جستجوی کاربران برای برند شما و هدایت کاربران به سمت نام تجاری آنلاین استفاده می‌کند. اما چرا MOZ برخلاف گوگل به حیات دامنه علاقه مند است؟

به گفته MOZ، سایت هایی که برای مدت طولانی فعال بوده اند نیز زمان بیشتری برای بهبود سایت خود صرف کرده اند و بنابراین نسبت به دامنه های جدیدی که فعال نبوده اند قابل اعتمادتر هستند.

استفاده از دامنه قدیمی بهتر است یا خرید دامنه جدید؟

انتخاب بین دامنه قدیمی و دامنه جدید می تواند هنگام راه اندازی یک کسب و کار آنلاین چالش برانگیز باشد. بررسی‌های گوگل نشان می‌دهد که سن دامنه یک فاکتور رتبه‌بندی نیست، اما در مقابل، MOZ به سایت‌هایی با عمر دامنه طولانی‌تر امتیاز DA بالاتری می‌دهد. علاوه بر این، بیشتر صفحات نتایج برتر گوگل بیش از 3 سال قدمت دارند. در این صورت اگر قرار بود دامنه بخریم و کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنیم، کدام یک انتخاب بهتر برای ما خواهد بود، دامنه جدید یا دامنه قدیمی؟

با شرکت در کارگاه فنی سئو، علاوه بر یافتن بهترین پاسخ برای این سوال، می توانید با نمونه های کاربردی تاثیر سن دامنه بر سئو آشنا شوید. در اینجا ما همچنین رژیم های مختلف را برای پاسخ به این سوال بررسی کردیم:

1. دامنه قدیمی بدون سابقه فعالیت غیر مرتبط به سئو کمکی نمی کند

فرض کنید دامنه ای با 5 سال سابقه در زمینه فروش پوشاک دارید که بنا به دلایلی منتشر شده و در اختیار ما قرار گرفته است. اگر کسب و کار جدید ما در زمینه فروش لوازم الکترونیکی باشد، چنین دامنه ای نه تنها کمکی به کسب و کار جدید ما نمی کند، بلکه ممکن است تاثیر منفی روی آن بگذارد. زیرا فعالیت‌های لینک‌سازی و سئو که قبلاً در این دامنه انجام شده‌اند هیچ ارتباط معنایی با فعالیت‌های جدید ما ندارند. برای مثال، این دامنه قدیمی ممکن است صدها پیوند از سایت‌های غیر مرتبط با کسب‌وکار جدید ما داشته باشد، که حتی ممکن است باعث ایجاد حساسیت به ربات‌های Google شود.

  خدمات هوشمند SEO - SEO Smart

2. دامنه قدیمی بدون فعالیت; بدون سابقه، بدون تاثیر!

اگر دامنه سال ها پیش ثبت شده و هنوز استفاده نشده است، احتمالاً سابقه ای وجود ندارد. در نتیجه، عملاً از یک دامنه جدید قابل تشخیص نیست. در چنین شرایطی، سن دامنه نه تنها باعث افزایش اعتماد آن به گوگل نمی شود، بلکه حتی رتبه اعتباری دامنه MOZ نیز نمی تواند تاثیر مثبتی داشته باشد. زیرا هیچ فعالیتی در آن وجود ندارد و برای گوگل با دامنه جدید تفاوتی ندارد.

3. حوزه قدیمی مرتبط با سابقه فعالیت ها. فرصت خوبی برای رشد سریع

در مورد سوم فرض کنیم دامنه ای با 5 سال سابقه در زمینه مرتبط با کسب و کار ما منتشر شده است. در چنین شرایطی، این فرصت خوبی برای ما خواهد بود تا با استفاده از اعتماد در این دامنه، لینک هایی برای آن و فعالیت های قبلی سئو ایجاد کنیم. تنها در این صورت استفاده از یک دامنه قدیمی می تواند تأثیر مثبتی بر سئوی جدید ما داشته باشد.

اگر می خواهید نحوه انتخاب دامنه مناسب، راه حل هایی برای رشد سریع و بهبود رتبه سایت خود در نتایج گوگل را بیاموزید، گذراندن دوره آموزشی سئو می تواند راه حلی عالی برای شما باشد.

ماهیت دامنه بر سن آن ارجحیت دارد

در این مقاله به یکی دیگر از سوالات رایج در مورد سئو، اهمیت حیات دامنه در سئو پاسخ دادیم. زمانی که دامنه خود را راه اندازی می کنید مهم نیست. روی بهبود تجربه کاربری خود، ایجاد محتوای ارزشمند و پیروی از قوانین سئو برای رقابت با رقبای قدیمی برای جایگاهی در SERP ها تمرکز کنید.

در نهایت اگر پس از مطالعه این مقاله، سوال یا ابهامی در مورد تاثیر سن دامنه بر سئو سایت دارید، آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. کارشناسان آکادمی وب سیما به سوالات شما پاسخ خواهند داد.