بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟ رسانه های اجتماعی چه تاثیری بر کسب و کار دارند؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟ مزایای بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟ رسانه های اجتماعی یا بازاریابی رسانه های اجتماعی چه پلت فرم هایی را می توانند ارائه دهند؟

هرکسی که می خواهد یک کسب و کار آنلاین داشته باشد و از رسانه های اجتماعی برای توسعه آن استفاده کند، به احتمال زیاد با کلمه بازاریابی رسانه های اجتماعی مواجه می شود. با ظهور انواع مختلف بازاریابی در جهان امروز، به گفته یکی از پیشگامان بازاریابی در جهان، تنها شکلی از بازاریابی که باقی مانده، بازاریابی محتوا است. یکی از مهم ترین و اساسی ترین مواد بازاریابی به بازاریابی در رسانه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی باز می گردد.

اگر به بازاریابی شبکه های اجتماعی تکیه کنید، کسب و کار خود را رشد داده و رشد خواهید داد و فروش عالی خواهید داشت. البته، بیش از هر چیز دیگری، باید معنای آن را بدانید و بدانید که چگونه از آن استفاده کنید. در این مقاله می خواهیم در مورد اصول و اصول بازاریابی شبکه های اجتماعی راجب و فواید آن صحبت کنیم و بدانیم یک بازاریاب شبکه های اجتماعی و بازاریاب شبکه های اجتماعی برای جذب مخاطب باید چه کاری انجام دهند.

بیشتر بدانید: مشاوره سئو

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

بازاریابی رسانه های اجتماعی شکلی از بازاریابی دیجیتال است که از وب سایت ها، شبکه ها و بسترهای اجتماعی موجود برای تبلیغ برند، محصولات یا خدمات خود استفاده می کند. تعریف دیگری از بازاریابی رسانه های اجتماعی وجود دارد که به آن بازاریابی رسانه های اجتماعی نیز می گویند که به SMM نیز معروف است. شبکه های اجتماعی بستری را برای صاحبان مشاغل فراهم کرده اند تا بتوانند به راحتی محصول و برند خود را به مخاطبان و مشتریان خود ارائه دهند.

فعالیت هایی که بازاریابی رسانه های اجتماعی یا SMM شامل موارد زیر است:

  • آگاهی از برند را افزایش دهید
  • حضور در شبکه های اجتماعی
  • ترافیک واقعی و ارگانیک را به وب سایت هدایت کنید
  • با ایجاد محتوای ارزشمند و جذاب با مشتریان فعلی و بالقوه تعامل کنید

خرده فروشان رسانه های اجتماعی یا خرده فروشان رسانه های اجتماعی استفاده از این شبکه ها را در اولویت قرار می دهند. این افراد می دانند که امروزه این رسانه ها فراگیر شده و افراد زیادی در ایران و جهان وقت خود را در شبکه های اجتماعی مختلف از جمله: فیس بوک، اینستاگرام، تلگرام، توییتر، یوتیوب، پینترست و … سپری می کنند. بنابراین اگر بتوانید خدمات و محصولات خود را در این شبکه ها ارائه دهید، به راحتی برند و محصول خود را به مشتریان معرفی خواهید کرد و به فروش فوق العاده ای دست خواهید یافت.

  بهترین شرکت سئو در تهران - سئو

در بازاریابی رسانه های اجتماعی پس از بازدید رسانه های اجتماعی تلاش می کند تا مخاطبان و مشتریان بالقوه ای را جذب کند که بتوانند محصولات و خدمات خود را ارائه دهند. در گذشته بازاریابان برای جذب مشتری برای محصولات خود شخصاً به فروشگاه یا شرکت مراجعه می کردند، اما امروزه بازاریابان منتظر هستند تا مشتری به سمت محصول خود برود.

مزایای بازاریابی رسانه های اجتماعی

مزایای بازاریابی رسانه های اجتماعی

یکی از بهترین شکل های بازاریابی که مزایای زیادی دارد، بازاریابی شبکه های اجتماعی است، به همین دلیل است که ویژگی های زیادی وجود دارد که بازار رسانه های اجتماعی را بسیار داغ می کند. از طریق این بازاریابی می توانید فروش شگفت انگیزی را تجربه کنید. در این بخش به مزایای بازاریابی شبکه های اجتماعی می پردازیم.

برندسازی آسان:

با وجود رسانه های اجتماعی، امروزه برندسازی کار سختی نیست. در گذشته، مدیر بازرگانی 20 سال تلاش کرده است تا مردم شهر او را بشناسند. اما امروزه با ظهور شبکه های اجتماعی و حضور آنها و همچنین با تولید محتوای جذاب و ارزشمند در کمترین زمان ممکن می توانید خود را به دنیا معرفی کنید و خدمات و محصولات خود را به فروش برسانید.

دسترسی به مخاطبان زیادی:

شاید تعجب کنید که چگونه رسانه های اجتماعی و بازاریابی رسانه های اجتماعی تا این حد جذاب و محبوب شده اند. یکی از دلایل اصلی که این فضا را بسیار داغ کرده است دسترسی شما به مخاطبان بسیار زیاد است. ادامه بده پلتفرم های رسانه های اجتماعی ما به ازای تعداد کاربران فعال هر شبکه پرداخت خواهیم کرد.

اگر به اعداد و ارقام نگاه کنید متوجه می شوید که با بازاریابی در این پلتفرم ها در واقع با صدها میلیون و حتی میلیاردها کاربر فعال سروکار دارید و می توانید خدمات و محصولات خود را ارائه و به فروش برسانید.

تبلیغات خلاقانه و کاربرپسند:

اگر شبکه اینستاگرام را در نظر بگیرید آیا تبلیغات آن با تلویزیون قابل مقایسه است؟ جذابیت تبلیغات اینستاگرام به قدری بالاست که بسیاری از کاربران این شبکه اجتماعی را به خود جذب می کند. اما تبلیغات تلویزیونی فقط یک بار جذاب است و مخاطبان برای بار دوم کانال را عوض می کنند. در رسانه های اجتماعی، تبلیغات شما به راحتی مشتریان را به سمت برند شما جذب می کند.

ارتباط بهینه و مستمر با مشتریان:

یکی از دلایل رونق بازاریابی رسانه های اجتماعی این است که بازاریابان از این طریق بهتر و موثرتر با مشتریان خود ارتباط برقرار می کنند. در بازاریابی حضوری ممکن است مشتری همیشه نتواند با شما تماس بگیرد اما امروزه به دلیل وجود شبکه های اجتماعی معمولا مشتری و تاجر با یکدیگر در ارتباط هستند.

  تولید محتوای صوتی (پادکست) - جواد یاسمی

حذف محدودیت های جغرافیایی:

با توجه به محدودیت‌های جغرافیایی و مکانی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، باید بگوییم که وقتی بازاریابی شما در بستر شبکه‌های اجتماعی شکل می‌گیرد، با ارائه خدمات و محصولات خود، آن را در معرض دید همه کاربران در سراسر جهان قرار می‌دهید. این کاربران در صورت تمایل محصول شما را می خرند. در بازاریابی حضوری شما فقط به شهر و استان خود دسترسی دارید اما از این طریق به تمام دنیا دسترسی دارید.

از رقبا یاد بگیرید:

یکی دیگر از مزایای بازاریابی شبکه های اجتماعی این است که می توانید به راحتی عملکرد رقبای خود را در پلتفرم های اجتماعی زیر نظر بگیرید و ببینید رقبای موفق چه می کنند. همچنین مطالب خود را به چه سبک و سیاقی ارائه می کنند و مخاطب را جذب می کنند.

افزایش وفاداری مشتری:

با استفاده از بازاریابی شبکه های اجتماعی می توانید وفاداری مشتریان خود را افزایش دهید. با ارائه محتوای ارزشمند، پس از مدتی متوجه خواهید شد که مخاطبان شما علاقه زیادی به شما دارند و تمایل زیادی به دیدن مطالب و پست های شما دارند. وقتی مخاطب متوجه شود که شما برای او مفید هستید، به شما اعتماد می کند و سپس محصول شما را خریداری می کند.

پلتفرم های بازاریابی برای رسانه های اجتماعی یا شبکه های اجتماعی

بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان بر این باورند که بازاریابی شبکه های اجتماعی یا رسانه های اجتماعی قبل از اینکه بتوان آن را یک فناوری یا فناوری در نظر گرفت، بیشتر به روانشناسی و جامعه شناسی می پردازد. در دنیایی که نزدیک به ۷ میلیارد نفر جمعیت دارد، حدود ۳ میلیارد نفر در شبکه های اجتماعی فعال هستند.

پلتفرم های بازاریابی رسانه های اجتماعی

تا همین چند سال پیش در این شبکه های اجتماعی خبری نبود پس باید آن را یک معجزه دانست. مردم حتی علاقه ای به این فضا نداشتند چه برسد به بازاریابی و ایجاد مفهومی مانند بازاریابی شبکه های اجتماعی. اما امروزه بسیاری از شرکت ها می دانند رسانه های اجتماعی چیست و چه مزایایی دارند. در ادامه این قسمت به چند پلتفرم مهم برای شبکه های اجتماعی اشاره می کنیم.

اینستاگرام:

یکی از محبوب ترین و بهترین پلتفرم های بازاریابی شبکه های اجتماعی اینستاگرام است که در بین کاربران ایران و جهان بسیار محبوب است. بسیاری از خرده فروشان شبکه های اجتماعی در کشورمان در این شبکه حساب باز کرده اند و برخی تنها از این فضا استفاده می کنند. این یک بستر عالی برای ارسال فیلم و عکس است. اینستاگرام هر ماه بیش از یک میلیارد کاربر فعال بین 18 تا 35 سال دارد.

بسیاری از صنایع مختلف می توانند از این محیط برای افزایش آگاهی از برند، به اشتراک گذاری و ارزش گذاری محتوا استفاده کنند. همچنین امکان فروش مستقیم محصولات در این شبکه وجود دارد. اگر می خواهید یک بازاریابی موفق در شبکه های اجتماعی را در کشورمان شروع کنید، باید با این فضا خیلی بیشتر آشنا شوید.

  بررسی سایت ایمیل SEO - SEO ، سایت SEO

یوتیوب:

یوتیوب پلتفرمی دیگر با بیش از 2 میلیارد بیننده و 1.9 میلیارد کاربر فعال است. در این فضا به راحتی می توانید یک فیلم تبلیغاتی برای کسب و کار خود به نمایش بگذارید. هر صنعتی می تواند از این شبکه اجتماعی برای نمایش ویدیوهای خود در جهان استفاده کند. یکی از بهترین پلتفرم های بازاریابی رسانه های اجتماعی یوتیوب است و اگر بتوانید ویدیوهای خوبی برای کسب و کار خود بسازید، متوجه خواهید شد که چه جریان درآمد خوبی برای شما ایجاد می کند.

فیس بوک:

طبق آمار منتشر شده، این شبکه اجتماعی در ماه حدود 2 میلیارد کاربر فعال و روزانه 1.7 میلیارد کاربر دارد. گروه سنی 18 تا 45 سال از این فضا استفاده می کنند. این پلتفرم مورد استفاده صنایع مختلفی مانند: خرده فروشی، تجارت الکترونیک، خدمات مالی و بیمه، بانک، مد، اخبار و … نیز در بین مصرف کنندگان ایرانی طرفداران زیادی دارد اما به دلیل فیلتر شدن کمتر برای بازاریابی استفاده می شود.

توییتر:

یکی دیگر از بهترین شبکه های اجتماعی توییتر است که در بین کاربران ایرانی محبوبیت دارد. رسانه ها با 126 میلیون کاربر فعال، گروه سنی 18 تا 45 سال را در خود جای می دهند که مورد استفاده صنایع و افراد مختلف قرار می گیرد. در توییتر شما این فرصت را دارید که نظر خود را در قالب 280 کاراکتر بیان کنید. او به استفاده از هشتگ این رسانه معروف است و با آن می توانید برند خود را به مخاطبان خود معرفی کنید.

لینکدین:

لینکدین با 675 میلیون کاربر فعال در ماه، گروه سنی 25 تا 45 سال را در خود جای داده است که با آن می توانید افراد حرفه ای فعال در زمینه خود را پیدا کنید. لینکدین برای فروش مستقیم محصولات نیست، اما برای تبلیغات و معرفی مصرف کنندگان به برند شما مفید و مناسب خواهد بود.

نتیجه

در این مقاله ما تمام تلاش خود را انجام داده ایم تا شما را با بازاریابی شبکه های اجتماعی آشنا کنیم و بازاریابی شبکه های اجتماعی را برای شما توضیح دهیم. ما همچنین درباره این نوع بازاریابی و مزایای آن تحقیق کردیم و قدرت این فضا برای کسب و کار و عملکرد خدمات و محصولات شما را با شما به اشتراک گذاشتیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بازاریابی دیجیتال کلیک کنید.